perjantai 9. toukokuuta 2014

Terveisiä Turkista!

Kun matkaseuraksi pyydetään, niin kai sitä sitten on matkaan lähdettävä :)

Olin viikon matkalla Turkissa, Siden kaupungissa. Matkakohteen valintaan vaikuttivat matkaseuralaisten toiveet, matkan ajankohta (vain toukokuun ensimmäinen viikko tuli kyseeseen) ja mahdollisuus lähteä suoralla lennolla Turusta Turkkiin.


Olen ollut Turkissa, Alanyassa, 24 vuotta sitten. Sen kokemuksen jälkeen Turkki ei ole kovasti houkutellut uudelleen, mutta nyt kuitenkin lähdin matkaan ihan odottavalla, positiivisella mielellä. Tiedän, että moni on ihastunut Turkin rantalomakohteisiin ja olen kuullut Sidestä kovasti myönteisiä kommentteja. 

Mutta on todettava, ettei Turkki ole minun maani eikä Tjäreborg minun matkatoimistoni!

Matkalla oli hyvää lentomatka kotikentältä lomakohteeseen, hyvä hotelli, mukavat lomasäät (ei liian kuumaa), hotellin viihtyisä ranta-alue ja mahdollisuus uida joka päivä meressä ja hotellin isossa uima-altaassa. Ja tietysti hyvä matkaseura!


Häiritsevää, ikävää ja päivä päivältä enemmän sen sijaan päähän ottavaa oli kauppojen miesmyyjien ja ravintoloiden "sisäänvetäjien" aggressiivinen ja päälle käyvä tyyli. Minä haluan kulkea rauhassa, katsella rauhassa ja päättää rauhassa, mitä ostan ja mitä syön. Matkaseurueeni koostui sisarestani, sisaren tyttärestä (17 v.) ja tyttären tyttärestäni (13 v.). Ilmeisesti tällainen naisporukka on turkkilaisten miesten mielestä "vapaata riistaa". Lopulta aloin johdonmukaisesti sanoa jokaiselle sisäänvetäjälle, että olen pahassa vatsataudissa enkä voi syödä mitään. Se sentään sai suut tukkoon! Ostokset teimme sellaisissa kaupoissa, missä oli vähiten häirintää. Feikkitavaraa oli myynnissä rittävästi. Jätin nyt kuitenkin Burberryt ja Michael Korsit ostamatta.

Sidessä ei juurikaan asu paikallisia. Koko kaupunki on täynnä hotelleja ja lisää rakennetaan. Tällainen keinotekoinen "turistimaailma" ei ole minun juttuni. Siksi lomailu Kanarian saarillakaan ei houkuttele. 

Ja nyt kun kriittinen ja negatiivinen olen, niin vielä pari sanaa Tjäreborgista. En ole viime vuosina juurikaan tehnyt valmismatkoja. Viime kesänä olin kuitenkin Matka-Vekan matkalla Legolandissa ja kaikki sujui kiitettävästi. Myöskin Aurinkomatkojen lomamatkoilla kaikki on sujunut hyvin opaspalveluja ja retkiä myöden. Nyt sitten ensimmäistä kertaa Tjäreborgin matkalla ja todennäköisesti myös viimeistä! Opaspalvelut  olivat surkeat ja se ainoa retki, jolla olimme, oli erittäin huonosti organisoitu. Aurinkomatkojen matkoilla olen tottunut erittäin ammattitaitoisiin oppaisiin, joilta on saanut paljon lisätietoja lomakohteesta. Tjäreborgilla tämä ei nähtävästi kuulunut matkan hintaa! En tiedä, oliko meillä vaan huono tuuri oppaan suhteen, sillä "onnistuimme" tapaamaan vain tätä yhtä nuuskasta pitävää nuorta miestä, jolle tytöt antoivatkin lempinimen "Nuuskamuikkunen". Voi olla, että muut oppaat Sidessä hoitavat hommansa paremmin.



En ollut etukäteeen opiskellut Siden historiaa, sillä luulin kuulevani siitä oppaalta. Täytyy nyt jälkikäteen paikata tätä tietoaukkoa. Yläkuvassa kuitenkin kuvaa amfiteatterista ja alemmassa kuva minusta, kun yritän sovittaa takapuoltani kivessä olevaan istumapaikkaan.

Mutta onhan lomalla kuitenkin aina leppoisaa ja mukavaa. Tästä paikallisesta miehestä voi ottaa esimerkkiä. Hän on keksinyt oivan levähdyspaikan :)



Turkin rantalomakohteisiin tuskin enää tulen matkustamaan, mutta Istanbuliin haluaisin kyllä joskus matkustaa. Mitähän matkatoimistoa silloin käyttäisi vai pitäisikö vaan tehdä sellainen "tee se itse" -matka :) 

4 kommenttia:

SailaMaarit kirjoitti...

Tervetuloa takaisin :) En ole käynyt Turkissa ja yhtenä syynä juuri tuo käsitys, että siellä voi olla hyvinkin agressiivista kaupantekoon pääseminen, sisäänheittäminen jne. Minä en nimittäin todellakaan sellaista kaipaa! Kurjaa, koska maa olisi kyllä mielenkiintoinen muuten. Toisaalta, jos mukana olisi mies, niin jättäisivätköhän kauppiaat yms. paremmin turistin rauhaan?

Anemone kirjoitti...

Tervetuloa kotiin ! Turkki on maa joka jakaa ihmiset kahtia. Toiset tykkää, toiset ei. Minä olen ollut monta kertaa Turkissa ja aina mieheni kanssa. Meillä ei ole ollut ongelmia ja olemme tykänneet. En itsekkään tykkää huutelijoista, mutta suljen korvani ja hymyilen :)
Kävitkö muuten Sidessä sellaisessa isossa kaupassa, en muista nimeä, jossa kaikki hinnat oli euroissa ? Se oli vähän syrjemmässä ja taksit vei sinne. Se on paras ostospaikka siellä, on kuin Euroopassa... Sai ihan rauhassa katsella.. On uusi juttu siellä ja matkatoimistotkin tekee retkiä sinne. Oltiin Finnmatkoilla viimeksi ja maksokohan retki 2 euroa. Taisi kauppa sponsoroida :)

Selma kirjoitti...

Turkinmatkat ovat täälläpäin aikalailla suositteuja, johtuen varmaankin suorista lennoista Oulusta. kivaa oli lukea kokemuksiasi sieltä. Maisemat näyttävät tosi houkuttelevilta. Porukkamatkat ovat mukavia, yksin ei innosta lähteä matkalla. Tarkoitan siis tuntemattomien kanssa :)

Armiida kirjoitti...

Omalta, ainoalta Turkin matkaltani minulla oli samanlaisia kokemuksia päällekäyvästä myynti tyylistä, kuin sinullakin. Näytettiin jopa kansainvälisiä merkkejä (keskisormi pystyssä), kun emme kauppaan poikenneet. Ja olin mieheni kanssa, joten seura ei vaikuttanut.
Ei kovasti houkuttele matkustamaan sinne uudelleen.